Ημέρες του 2020 ή και του 2015 στον Έβρο φοβούνται οι Έλληνες συνοριοφύλακες και γενικότερα οι Ελληνικές Αρχές, καθώς είναι πολύ πιθανό, σχεδόν βέβαιο λένε κάποιοι, ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα επιχειρήσει νέα υβριδική επίθεση, εργαλειοποιώντας για ακόμη μία φορά τους μετανάστες.
Υπάρχουν πληροφορίες ότι οι ροές θα ενταθούν από την ερχόμενη εβδομάδα, ίσως και με την πρόκληση ενός θερμού επεισοδίου, υπό την καθοδήγηση και στις δύο περιπτώσεις των Τούρκων επιτελών.
Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»
Ήδη υπάρχουν συχνές αποβιβάσεις μεταναστών με πούλμαν στη συνοριακή γραμμή και προσπάθειες να περάσουν μαζικά τα σύνορα, υπό τις ευλογίες της τουρκικής κυβέρνησης. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως συμβαίνει τελευταία, περνά μικρός αριθμός ταυτόχρονα από πολλά και διαφορετικά σημεία, καθώς τους ευνοεί η πτώση της στάθμης του ποταμού, αλλά και για να δυσκολέψουν τις ενέργειες των συνοριοφυλάκων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Μάιο οι μεταναστευτικές ροές αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, ενώ κατά 35%-40% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022. Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι αν δεν υπήρχαν αυξημένα μέτρα στον Έβρο, τους τελευταίους μήνες θα είχαν περάσει πάνω από 100.000 παράτυποι μετανάστες.
Τα σημεία
Αυξημένη πίεση, κυρίως στην Ορεστιάδα, καθώς, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., εκεί εντοπίζεται η μεγαλύτερη αύξηση, σε ποσοστό 125%. Μεγάλη είναι η πίεση και σε Φέρες, Τυχερό, Φυλακτό, Σουφλί, Λάβαρα, Αμόριο, Μαράσια και άλλα σημεία, όπως σε αυτό όπου τελειώνει ο φράκτης.
«Αυτή τη στιγμή είναι γεγονός ότι οι μεταναστευτικές πιέσεις και οι ροές έχουν αυξηθεί και ολοένα πολλαπλασιάζονται. Καθημερινά σημειώνονται εκατοντάδες αποτροπές κατά μήκος της συνοριογραμμής», δηλώνει στη «Βραδυνή» ο Δημήτρης Δερβεντλής, γραμματέας της Ένωσης των Συνοριοφυλάκων. «Οι συλλήψεις διακινητών τόσο στην κοίτη του ποταμού Έβρου όσο και στο επαρχιακό ή και στο εθνικό οδικό δίκτυο είναι καθημερινές και ολοένα περισσότερες. Κατά κανόνα, οι διακινητές στοιβάζουν τους μετανάστες σε Ι.Χ. αυτοκίνητα ή φορτηγά και προσπαθούν να τους διοχετεύσουν στο εσωτερικό της χώρας, αν και οι περισσότεροι θέλουν αργότερα να κινηθούν προς την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη. Όσο η ρητορική των Τούρκων αξιωματούχων εντείνεται και προκαλεί, τόσο βλέπουμε ότι οι τουρκικές Αρχές βοηθούν αντίστοιχα τους διακινητές. Και είμαστε βέβαιοι ότι αυτό είναι το πλάνο τους».
Οι δίοδοι των δουλεμπόρων από το Αιγαίο
Από τουλάχιστον τέσσερα τουρκικά λιμάνια αναχωρούν καθημερινά σκάφη κάθε είδους για να προωθήσουν παράτυπα μετανάστες από το Αιγαίο. Πλέον, προτιμώνται τουριστικά σκάφη (θαλαμηγοί – ιστιοφόρα), που ξεκινούν από περιοχές κοντά στη Χίο, όπως νότια του Τσεσμέ, από το Σίγιατζικ, από το Ντιντίμ κοντά στη Σάμο, από το Μποντρούμ απέναντι από την Κω και από τη Μαρμαρίδα κοντά στη Ρόδο. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα κυκλώματα δεν περιμένουν να νυχτώσει και να βελτιωθούν οι καιρικές συνθήκες, αλλά κινούνται οποιαδήποτε στιγμή, και ειδικά όταν υπάρχει κίνηση και άλλων σκαφών, ώστε τα τουριστικά σκάφη που χρησιμοποιούν, να περνούν απαρατήρητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν επιλέγεται ως λιμάνι ανάχωρησης κάποια απομακρυσμένη ακτή, αλλά μαρίνες και λιμάνια στα οποία βρίσκονται ήδη άλλα τουριστικά σκάφη. «Το τελευταίο χρονικό διάστημα υφίσταται συνεχιζόμενη και καθημερινή πίεση στις μεταναστευτικές ροές», τονίζει στη «Βραδυνή» ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Ναυτιλίας, Νίκος Κοκκάλας, και παραθέτει στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το α’ πεντάμηνο του 2022 έχουν αφιχθεί συνολικά 1.923 υπήκοοι τρίτων χωρών, ενώ το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2021 είχαν αφιχθεί 1.319. Παράλληλα, έχει τριπλασιαστεί ο αριθμός των υπηκόων τρίτων χωρών που δεν εισήλθαν στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Από 4.000 το πρώτο τετράμηνο του 2021, σε περίπου 12.000 το αντίστοιχο τετράμηνο του 2022.
«Το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. έχει αυξήσει σημαντικά τα μέσα και το προσωπικό στις νευραλγικές περιοχές των ανατολικών μας συνόρων. Από Έβρο έως Καστελλόριζο έχουν διατεθεί περισσότερα από 2.500 στελέχη, καθώς και περισσότερα από 60 πλωτά, χερσαία και εναέρια μέσα. Παράλληλα, λαμβάνονται σταθερά όλα τα απαραίτητα μέτρα, με σκοπό την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την παροχή συνδρομής σε οποιοδήποτε πρόσωπο κινδυνεύει. Τα οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα δεν έχουν κανένα ενδοιασμό και αναστολή στο να στοιβάζουν σε τελείως αναξιόπλοα σκάφη, χωρίς τον στοιχειώδη σωστικό εξοπλισμό υπεράριθμα άτομα και να τα στέλνουν σε “οργανωμένα ταξίδια θανάτου” από τα τουρκικά παράλια, ακόμα και με δυσμενείς καιρικές συνθήκες», προσθέτει ο κ. Κοκκάλας.