Η απόδειξη της σταθερότητας της οικονομικής πολιτικής είναι το πρώτο στοίχημα που θα πρέπει να κερδίσει ο νέος υπουργός Εθνικής Οικονομίας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, αφού η Ελλάδα παραμένει υπό το άγρυπνο βλέμμα αγορών, οίκων αξιολόγησης και εταίρων.
Οι προγραμματικές δηλώσεις της επόμενης εβδομάδας θα πρέπει να δώσουν την εικόνα μιας οικονομίας η οποία επιταχύνει στις ίδιες ράγες στις οποίες κινούνταν μέχρι και πριν από 2,5 μήνες, όταν αναγκαστικά επιβράδυνε μπαίνοντας στον παρατεταμένο εκλογικό κύκλο. Παράλληλα, θα πρέπει εκτός από το νομοσχέδιο με το οποίο θα θεσμοθετούνται οι προεκλογικές εξαγγελίες της Κυβέρνησης θα πρέπει να δείξει εντός Ελλάδας ότι το νέο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας θα συνεχίζει να στηρίζει όσους έχουν ανάγκη.
Η προσθήκη του μέχρι πρότινος υπουργείου Οικονομικών, της διαχείρισης κοινοτικών πόρων συνολικού ύψους 57 δισ. ευρώ (36,3 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και 10,7 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ), συνδέει άμεσα τον κ. Χατζηδάκη αλλά και τον αναπληρωτή του κ. Νίκο Παπαθανάση και με το αναπτυξιακό αφήγημα της χώρας για τα επόμενα χρόνια.
Η νέα Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων η οποία θα ενσωματώσει και την ειδική γραμματεία ιδιωτικού χρέους , δείχνει επίσης ο νέος υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ,θα έχει κρίσιμο ρόλο και στην αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους το οποίο υπερβαίνει σήμερα τα 250 δισ. ευρώ. Η αντιμετώπισή του, παρότι απαραίτητη για να αναπνεύσει η πραγματική οικονομία, θα είναι μια δύσκολη και επίπονη εργασία.
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας
Σε αυτή την πρώτη φάση της θητείας του οικονομικού επιτελείου σταθμός θα αποτελέσει η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η οποία έχει χαρακτηριστεί –και είναι– εθνικός στόχος. Τούτο διότι θα αναβαθμίσει ριζικά την εμπιστοσύνη των αγορών προς την Ελλάδα. Στη νέα εποχή που θα μπει ο δημόσιος δανεισμός, η φθηνότερη χρηματοδότηση του κράτους, θα “μεταδοθεί” άμεσα στις Τράπεζες και από εκεί στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά, γεγονός πολύ σημαντικό, σε μια περίοδο σταθερά αυξανόμενων επιτοκίων.
Η Ελλάδα έχει αναβαθμιστεί το προηγούμενο διάστημα από 4 οίκους αξιολόγησης (Fitch, S&P, DBRS, SCOPE) στη βαθμίδα που είναι ένα σκαλί κάτω από την επενδυτική. Το κλειδί για την κατάκτησή της είναι η επόμενη Κυβέρνηση να υιοθετήσει μια οικονομική ανάλογη με τη σημερινή που έχει ως βάση τη συνετή δημοσιονομική πολιτική.
Ωστόσο οι οίκοι αξιολόγησης μπορεί να μην αρκεστούν στις δεσμεύσεις και να περιμένουν και τα πρώτα στάδια εφαρμογής της νέας οικονομικής πολιτικής στην απορρόφηση του ΤΑΑ και τις δημοσιονομικές επιδόσεις του εννεαμήνου.
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εκτός από εθνικός στόχος αποτελεί και επιτακτική ανάγκη καθώς τα επιτόκια της ΕΚΤ αναμένεται να φτάσουν το 4,25%, ενώ το 2024 η ΕΚΤ θα επανεξετάσει το ειδικό καθεστώς διακράτησης των ελληνικών ομολόγων ύψους 38 δισ. που είχε συγκεντρώσει μέσω του έκτακτου προγράμματος αγοράς ομολόγων (PEPP) κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων
Η εξασφάλιση θετικής ανάπτυξης για την Ελλάδα περνάει μέσα από την ορθή και έγκαιρη αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων ύψους περίπου 57 δισ. ευρώ που εξασφάλισε από τις συμφωνίες του 2020 για το Ταμείο Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σε ό,τι αφορά τα κονδύλια από Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής οικονομίας κ. Νίκος Παπαθανάσης θα έχει επίσης πολλή δουλειά. Μέχρι και το τέλος Αυγούστου θα πρέπει να υπογραφεί η νέα δανειακή σύμβαση των 5 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση (μαζί με τα επιπλέον επιχορήγηση των 770 εκατ. ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα) της ελληνικής πρότασης για το REPowerEU το οποίο φιλοδοξεί να επιταχύνει την απαλλαγή από τα ορυκτά καύσιμα.
Μέσα στο φθινόπωρο θα πρέπει να εισπράξουμε την 3η δόση ύψους 1,72 δισ. από το Ταμείο φτάνοντας την απορρόφηση πόρων στα 12,8 δισ. ευρώ.
Ωστόσο μένουν άλλα 23,3 δισ. ευρώ πόρων που θα πρέπει να απορροφηθούν μέχρι και τα μέσα του 2026. Για να εισπραχθούν οι συνολικοί πόροι ύψους 36 δισ. ευρώ που θα πάρει η Ελλάδα μαζί με τα χρήματα του RWpowerEU θα πρέπει να εκπληρωθούν άλλα 331 “ορόσημα” που θα φέρουν τον κρατικό μηχανισμό στα όριά του.
Τόσο η πρόταση για το REpowerEU όσο και η πρόταση για την ενδιάμεση αναθεώρηση του ελληνικού προγράμματος του ΤΑΑ “Ελλάδα 2.0.” θα πρέπει να ολοκληρωθούν και να κατατεθούν ως το τέλος του χρόνου .
Η επιστροφή στους δημοσιονομικούς κανόνες
Ως γνωστόν, από το 2024 για την Ελλάδα αλλά και για τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. επανέρχονται οι δημοσιονομικοί κανόνες. Με βάση την πρόταση που έκανε η Commission τα υπερχρεωμένα κράτη-μέλη θα πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα σχετικά πιο ευέλικτό 4ετές πλάνο δημοσιονομικής προσαρμογής με στόχο τη μείωση του χρέους.
Ενώ ακόμη το πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων βρίσκεται σε διαβούλευση, στην πρώτη της ανάγνωση η πρόταση της επιτροπής ζητά την αξιολόγηση με μόνο κριτήριο συμφωνημένες “οροφές δαπανών” οι οποίες δεν θα αλλάζουν. Τούτο σημαίνει ότι σε περίπτωση υπεραπόδοσης, τα υπερ-πλεονάσματα θα διατίθενται απευθείας στο χρέος και όχι σε θετικά μέτρα για την οικονομία που θα βοηθούν στην ταχύτερη αποκλιμάκωσή του. Αποστολή του νέου οικονομικού επιτελείου είναι να διαπραγματευτεί έτσι ώστε η υπεραπόδοση της οικονομίας να ενισχύει την ανάπτυξη.
Η μάχη της καθημερινότητας
Μια ακόμη μάχη που θα πρέπει να κερδίσει το οικονομικό επιτελείο είναι αυτή της καθημερινότητας Σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να ακούσουμε μάλλον κατά τις προγραμματικές δηλώσεις την επέκταση του market pass, αλλά και το διάστημα για το οποίο θα συνεχιστούν οι επιδοτήσεις στα τιμολόγια ρεύματος.
Επίσης το ΥΠΟΕΘΟ θα πρέπει να συνεχίσει σε συνεργασία με τις εμπορικές τράπεζες τη μάχη για την αποτροπή ενός νέου κύματος μη εξυπηρετούμενων δανείων αλλά και το δύσκολο έργο της εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού που περνάει δυστυχώς και μέσα από πλειστηριασμούς.
Τέλος, μια μάχη που καλείται να κερδίσει το οικονομικό επιτελείο είναι αυτή κατά της φοροδιαφυγής αφού αυτή θα κρίνει τη συνέχιση της μείωσης φόρων που συσσωρεύτηκαν τα προηγούμενα χρόνια. πηγήcapital.gr