Αρχική Πολιτική Καραμανλής: Η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα θα γίνουν λιμάνια εξόδου για όλα τα προϊόντα της νοτιοανατολικής Ευρώπης

Καραμανλής: Η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα θα γίνουν λιμάνια εξόδου για όλα τα προϊόντα της νοτιοανατολικής Ευρώπης

Από antwnio

Οι σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας, αλλά και η συνεργασία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο καθίσταται ενεργειακός κόμβος ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, με τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό και Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας κ. Χρίστο Αλέξιεφ, τον Υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας της Βουλγαρίας κ. Νικόλα Στογιάνοφ, τον Υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Ρόσεν Χριστόφ και τον Πρέσβη της Βουλγαρίας κ. Βαλεντίν Ποριάζοφ.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης από ελληνικής πλευράς ο Υφυπουργός αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Γιώργος Καραγιάννης, η Γενική Γραμματέας Υποδομών κ. Μαρία – Έλλη Γεράρδη, ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού για την ενέργεια, το κλίμα, το περιβάλλον και την κυκλική οικονομία κ. Γιώργος Κρεμλής και η Ακόλουθος Μεταφορών στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην ΕΕ δρ. Ελένη Ζαχαράκη, και από βουλγαρικής πλευράς η CEO της Bulgargaz κ. Ντενίτσα Ζλάτεβα και ο CEO της Bulgartransgaz κ. Βλαντιμίρ Μαλίνοφ.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο κ. Καραμανλής τόνισε:

«Η σημερινή μας συνάντηση αναδεικνύει για άλλη μία φορά την αλληλεγγύη και τη συνεργασία των χωρών μας, ιδίως τη στιγμή που στα Βαλκάνια και σε όλη την Ευρώπη αντιμετωπίζουμε δύσκολες προκλήσεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Κάποτε ανάμεσά μας βρισκόταν το “σιδηρούν παραπέτασμα”. Σήμερα μας ενώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε μόνο να κερδίσουμε από τη συνεργασία μας, η οποία θα φέρει ανάπτυξη και για τους δυο μας. Και ως γείτονες αντιμετωπίζουμε κοινές προκλήσεις και στο ενεργειακό πεδίο.

Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση λοιπόν στο διακρατικό έργο «Sea2Sea». Τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία, αλλά και με τη Ρουμανία, με σύγχρονο σιδηρόδρομο, ικανό να εξυπηρετήσει τρένα υψηλών ταχυτήτων.

Αυτό το mega project θα συνδέσει τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας και το Αιγαίο με τον Εύξεινο Πόντο και με το Δούναβη. Θα δημιουργηθεί επομένως μία χερσαία γέφυρα εμπορευματικών μεταφορών, που θα παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου. Η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα θα γίνουν λιμάνια εξόδου για όλα τα προϊόντα της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Και η Αλεξανδρούπολη θα αναδειχθεί ως κόμβος μεταφορών και υποδομών, αλλά και ενεργειακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής.

Το «Sea2Sea» Project θα πάψει σύντομα να αποτελεί μόνο ένα φιλόδοξο σχέδιο σε ένα χάρτη. Προχωράμε αποφασιστικά για να γίνει πράξη. Το απαιτούν οι καιροί περισσότερο παρά ποτέ.

Είναι γνωστό άλλωστε το έντονο, διεθνές, επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη πεδίο συνεργασίας και με τους βόρειους γείτονές μας.

Συζητήσαμε επίσης για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και για τις διασυνοριακές διελεύσεις. Ζητήματα στα οποία και οι δυο χώρες καλούνται να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή».

Από την πλευρά του, ο κ. Αλέξιεφ επεσήμανε:

«Ο σιδηροδρομικός άξονας Θεσσαλονίκη – Kαβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε είναι έργο στρατηγικής σημασίας κι ένα πολυτροπικό  project. Θα δώσει την ευκαιρία να βελτιωθούν οι μεταφορικές συνδέσεις και να επεκταθούν οι οικονομικές δυνατότητες, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της συνδεσιμότητας ολόκληρης της περιοχής. Το έργο, παράλληλα, θα βελτιώσει τη διασυνοριακή κυκλοφορία στο πλαίσιο των λωρίδων αλληλεγγύης ΕΕ – Ουκρανίας. Ο διάδρομος αυτός θα βοηθήσει στην ανάκαμψη της Ουκρανίας.

Σε σχέση με την αναδιάταξη του χάρτη ενέργειας και μεταφορών της ευρύτερης περιοχής, ο διάδρομος αυτός θα είναι μια εναλλακτική χερσαία διαδρομή σύνδεσης μεταξύ Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας και Δούναβη. Έτσι όχι μόνο θα διευκολυνθεί η διασύνδεση, αλλά θα αναπτυχθεί και το δίκτυο μεταφορών ΔΕΔ-Μ (ΤΕΝ-Τ).

Αυτή η εναλλακτική διαδρομή θα μπορούσε να αποτελέσει εξαιρετικά ελκυστική ευκαιρία για τους επενδυτές, αλλά και για τους φορείς εκμετάλλευσης φορτίου. Πρόκειται για διάδρομο με χωρητικότητα ικανή και επαρκή να καλύψει τη μελλοντική ζήτηση, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να προσελκύσει πρόσθετες εμπορευματικές μεταφορές. Σε όλα αυτά να επισημάνουμε ότι αυτός ο διάδρομος αποτελεί ελκυστική εναλλακτική λύση και έναντι των υφιστάμενων διαδρομών, τόσο προς τη μείωση του κόστους, όσο και ως προς το χρόνο ταξιδιού».

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Η γεωστρατηγική θέση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών, καθώς μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει καταστεί άμεση ανάγκη η διαφοροποίηση των πηγών και των διαδρόμων μεταφοράς ενέργειας.

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης πέρασαν τέσσερις ενδιαφερόμενοι (με αλφαβητική σειρά):

1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMEN

2) Κοινοπραξία CAMERON SA – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS

3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Δεσμευτικές προσφορές κατατέθηκαν στις 22 Σεπτεμβρίου από δυο σχήματα  και υπάρχει βουλγαρικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στο επενδυτικό σχήμα.

Το έργο κοινού ενδιαφέροντος Sea2Sea

Επανεκκινείται η διαδικασία συνυπογραφής της Διασυνορικής Συμφωνίας για την υλοποίηση του έργου Sea2Sea και την ίδρυση της κοινοπραξίας (Joint Undertaking).

Στην κατεύθυνση αυτή η ελληνική πλευρά πρότεινε:

·       Να οριστούν νέα μέλη της Task Force άμεσα από την πλευρά των δύο κρατών

·       Να πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση της Task Force με τη νέα σύνθεσή της εντός Νοεμβρίου, για να καθοριστούν τα επόμενα βήματα και να αποσαφηνιστούν τεχνικά ζητήματα

·        Να επικαιροποιηθεί η υφιστάμενη προμελέτη σκοπιμότητας, από πλευράς Task Force και την παρουσίαση των βασικών πορισμάτων της έως τέλος 2022

·       Να οριστικοποιηθούν τα βασικά ζητήματα και να διαμορφωθεί το σχέδιο συμφωνίας για την κοινοπραξία μέχρι το τέλος του 2022.

Αναθεώρηση Κανονισμού ΔΕΔ-Μ

Η βασική αλλαγή που επέρχεται στο επίπεδο χαρτών είναι η κατάργηση του Orient East Med Corridor (OEM), ο οποίος με την αναθεώρηση του 2013 αποτέλεσε τον μοναδικό διάδρομο που συνέδεε τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη, και η είσοδος δύο νέων διαδρόμων με διαφορετική αρχιτεκτονική από αυτή του ΟΕΜ.

Πρόκειται συγκεκριμένα για:

–       Τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων (παλιός Πανευρωπαϊκός Διάδρομος 10) που συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία, και

–       Τη μετονομασία του υφιστάμενου Πολυτροπικού Διαδρόμου Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου σε «Baltic-Black-Aegean Seas», που συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία και πλέον επεκτείνεται σε Ουκρανία μέσω Λβιβ έως την Οδησσό.

Η χώρα μας καλωσορίζει τους δύο νέους προτεινόμενους ευρωπαϊκούς διαδρόμους, ήτοι Δυτικών Βαλκανίων «Western Balkans» & Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου «Baltic-Black-Aegean Seas», ωστόσο διατηρεί επιφυλάξεις ως προς το ρόλο τους και τη δυναμική για την περιοχή. Επομένως προτείνει να συμπεριληφθεί στο διάδρομο «Baltic-Black-Aegean Seas» η διασύνδεση της Ελλάδας με τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης (Ουγγαρία, Αυστρία, Τσεχία και Γερμανία) και να συμπεριληφθεί στο διάδρομο «Western Balkans» ως κλάδος ο Άξονας Ιονίου – Αδριατικής.

Βασική διεκδίκηση παραμένει η ένταξη του Λιμένα Αλεξανδρούπολης στο ΔΕΔ – Μ, λόγω της σημασίας για την ασφάλεια της περιοχής (ΝΑΤΟ) και την ενεργειακή ευστάθεια της χώρας (FSRU).

Διαβάστε επίσης