Μπορεί να υπάρχει ασφαλής κίνηση των πεζών στις διαβάσεις κατά τη διάσχιση του οδοστρώματος όταν εκεί δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες για την ακινητοποίηση των οχημάτων; Και πώς αντιμετωπίζεται η απουσία σηματοδοτών και η περιορισμένη ορατότητα πεζών στις διαβάσεις και υπό δύσκολες (συνήθως καιρικές) συνθήκες ή ακόμη και η απροσεξία των οδηγών;
Η απάντηση στην πρώτη ερώτηση μόνο θετική μπορεί να είναι πλέον, όπως υπαρκτές είναι και οι δικλείδες ασφαλείας που απαντούν και στα άλλα ερωτήματα, μέσα από ένα συνδυασμό χρωμάτων, ήχων και φωτιστικών. Τις διασφαλίσεις αυτές έρχεται να δώσει η σύγχρονη τεχνολογία, την οποία ο δήμος Νεάπολης-Συκεών μετατρέπει σε βασικό και ουσιαστικό εργαλείο ενίσχυσης και διασφάλισης της ασφαλούς κίνησης των πολιτών στο αστικό οδικό δίκτυο, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μάλιστα, και ευαισθησία απέναντι στις μαθητικές κοινότητες με την ένταξη σχολικών συγκροτημάτων στο πρόγραμμα.
Πρόκειται για τις «έξυπνες διαβάσεις» που ξεκίνησαν να δημιουργούνται από τον δήμο Νεάπολης-Συκεών με την υλοποίηση ενός φιλόδοξου και πρωτοποριακού σχεδιασμού στο πλαίσιο του προγράμματος «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας», συνολικού προϋπολογισμού 1.918.043 ευρώ, ο οποίος χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Στο έργο αυτό εντάσσονται, κατά την πρώτη αυτή φάση, 23 διαβάσεις πεζών, ενώ εκπονείται η μελέτη για έναν νέο αριθμό διαβάσεων στο σύνολο των ορίων του δήμου.
«Η σύγχρονη τεχνολογία εξελίσσεται με γοργότατους ρυθμούς επεκτεινόμενη σε ένα εύρος εφαρμογών που μπορεί να δίνει λύσεις σε πολλούς τομείς της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, και μάλιστα αξιόπιστες. Η ‘‘έξυπνη διάβαση’’ είναι ένα πολυεργαλείο που ο δήμος μας δεν θα μπορούσε να προσπεράσει και να το αφήσει αναξιοποίητο. Χτίζουμε το παρόν και σχεδιάζουμε το μέλλον με το βλέμμα στραμμένο στη σύγχρονη υψηλή τεχνολογία, προκρίνοντας λύσεις διευρυμένων χρονικών οριζόντων και όχι εφήμερων και περιορισμένης διάρκειας», δηλώνει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης.
Η «έξυπνη διάβαση»
Από τη θέα ακόμη της «έξυπνης διάβασης» όχι μόνο ο πεζός αλλά και οι οδηγοί οχημάτων αντιλαμβάνονται αμέσως τη διαφορά από τις κλασικές διαβάσεις. Ένα σύμπλεγμα χρωμάτων, υλικών, ήχων-μηνυμάτων και ειδικών φωτοσημάτων σε μια εκτεταμένη επιφάνεια επί του οδοστρώματος ελαχιστοποιεί σε μέγιστο βαθμό (εάν δεν τους εξαλείφει) τους κινδύνους ατυχήματος.
Κατ’ αρχήν η επιφάνεια του οδοστρώματος, αφού επιδιορθωθεί σε σημεία που έχει υποστεί βλάβες, επιστρώνεται και καλύπτεται από ειδικό αντιολισθητικό υλικό-τάπητα σε έντονο χωματισμό (κόκκινο), πάνω στο οποίο προστίθενται οι γνωστές λευκές διαγραμμίσεις. Ακολούθως, εγκαθίσταται ηλεκτρονικό σύστημα με ειδικούς ανιχνευτές κίνησης, μονάδα παραγωγής ηχητικών μηνυμάτων, προειδοποιητικούς κίτρινους φανούς που αναβοσβήνουν και πινακίδες με φθορίζον κίτρινο ανακλαστικό. Η εικόνα ολοκληρώνεται με την:
- Εγκατάσταση ενεργών χωνευτών μεταλλικών μικρών φανών τύπου led, διπλής όψης, σε εγκάρσια διάταξη μπροστά από την διάβαση πεζών,
- Εγκατάσταση έξυπνων φωτιστικών τύπου led πάνω από την διάβαση πεζών τα οποία θα συνεργάζονται με την κεντρική μονάδα ελέγχου και αυτοματισμού,
- Εγκατάσταση ηλεκτρονικής πινακίδας σήμανσης ορίου ταχύτητας με εικονοστοιχεία LED υψηλής φωτεινότητας (super bright).
- Εγκατάσταση λυχνίας LED που θα εκπέμπει κίτρινο ευδιάκριτο παλλόμενο φως κατευθυνόμενο προς την επικείμενη κυκλοφορία των οχημάτων και θα είναι συγχρονισμένο στην ίδια συχνότητα με τους οριζόντιους, επί του οδοστρώματος, χωνευτούς λαμπτήρες LED.
«Με ασφάλεια η κίνηση των πεζών»
Ήδη η εκτέλεση του προγράμματος ξεκίνησε από τη Νεάπολη, και συγκεκριμένα από την οδό Ζάκκα, όπου λειτουργεί το Πολυδύναμο Κέντρο του δήμου και το 5ο Νηπιαγωγείο, για να επεκταθεί σταδιακά και στα άλλα σημεία, μεταξύ των οποίων και δυο σχολικά συγκροτήματα, και συγκεκριμένα:
- ΔΕ ΝΕΑΠΟΛΗΣ: Ζάκκα 22, Ζάκκα 46, Ζάκκα 58 με Παν. Τσαλδάρη, Παν. Τσαλδάρη 33, Αγίας Λαύρας 47, Παν. Τσαλδάρη 26, Ίμβρου 9, Παν. Τσαλδάρη 3, Αγαθουπόλεως 38, Μουδανιών 12, Αγαθουπόλεως 1, λεωφ. Ανδρέα Παπανδρέου 42, λεωφ. Ανδρέα Παπανδρέου 36, Ελ. Βενιζέλου 150, Αμασείας 32, Αμασείας 20, Οδυσσέα Ελύτη-Διάβαση 1ου Λυκείου Νεάπολης.
- ΔΕ ΣΥΚΕΩΝ: Ρ. Φεραίου 112, Θάσου 2, Μελίνας Μερκούρη και Ζαχαρία Γουναρίδη (στην είσοδο των 1ου-5ου Δημ. Σχολείων), Μελίνας Μερκούρη 33, Μελίνας Μερκούρη 39.
- ΔΕ ΑΓ. ΠΑΥΛΟΥ: Λεωφόρος ΟΧΙ 3
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Στέλιο Γκατζέ, «η ολοκλήρωση της κατασκευής των ενεργών πεζοδιαβάσεων, με αυτά τα λειτουργικά χαρακτηριστικά, θα βελτιώσουν αισθητά την οδική ασφάλεια και συμπεριφορά των οδηγών καθώς θα προσφέρουν τη μέγιστη ορατότητα, μειώνοντας δραστικά την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους, ενώ παράλληλα η περιοχή πριν από την πεζοδιάβαση και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας θα προσφέρει τη μέγιστη δυνατή αντιολισθηρότητα για βέλτιστο φρενάρισμα κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες όταν αυτό καταστεί αναγκαίο».
Όπως εξηγεί, «οι τοποθετημένοι παλμικοί φανοί, με οριζόντια ενεργά led φωτιστικά επί του οδοστρώματος, ενεργοποιούνται σε συγχρονισμό, όταν ανιχνεύσουν παρουσία ή κίνηση πεζών, ενώ παράλληλα με την παρουσία πεζών αναπαράγεται ηχητικό μήνυμα που εφιστά την προσοχή των πεζών κατά την διέλευσή τους από τη διάβαση, ενισχύοντας συνδυαστικά την ασφαλή κίνησή τους κατά τη διάσχιση των οδών».
Όλα αυτά, βεβαίως, δεν θα μπορούσαν να αφεθούν στη… τύχη τους, με δεδομένους τους κινδύνους βλαβών, φθορών ή βανδαλισμών που περιορίζουν τη διάρκεια των παρεμβάσεων.
Η εξασφάλιση της καλής λειτουργίας της «έξυπνης διάβασης» και η παρατεταμένη διάρκειά της επιτυγχάνεται μέσα από ένα σύστημα τηλε-ειδοποίησης του υπεύθυνου διαχειριστή του έργου με την αποστολή μηνυμάτων SMS, σχετικά με ζημιές ή δυσλειτουργίες του λειτουργικού συστήματος. Το διαδικτυακό αυτό πρόγραμμα περιήγησης θα παρέχει, σε πραγματικό χρόνο, στον εκάστοτε αρμόδιο διαχειριστή τη δυνατότητα απομακρυσμένης πρόσβασης προσφέροντάς του ένα ψηφιακό πίνακα με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.