Τον περασμένο Σεπτέμβριο από το βήμα της ΔΕΘ στην Θεσαλλονίκη, κος Π/Θ
εξήγγειλε 21 πρωτοβουλίες, 21 νέα «ελαφρυντικά μέτρα» που αποσκοπούσαν στην
στήριξη των πολιτών. Τα μέτρα αυτά είναι σύμφωνα με τις δηλώσεις του έκτακτα για το
υπόλοιπο του 2022 και μόνιμα για το 2023 και το συνολικό ποσό τους (χωρίςς την
επιδότηση ρεύματος) ανέρχεται σε 5,5 δις ευρώ.
Μέσα σε αυτά τα 21 μέτρα και στο διαφημισμένο πλαίσιο που προωθήθηκε για
«Σοβαρότητα, Συνέχεια και Σταθερότητα» θεσπίστηκε και μια «πρόσθετη αμοιβή» στα
πληρώματα των πολεμικών πλοίων σε αποστολή.
Από τα παραπάνω εκμαίρεται ότι έχουν βρεθεί και θα δωθούν για αυτα τα νέα 21
μέτρα, 5,5 δις επιπλέον από ότι ήδη υπήρχε. Επίσης, αν ίσχυε η αρχή του ισομερισμού
για το κάθε μέτρο θα μπορούσε να διατεθεί στο κάθε ένα τους, ένα ποσόν ύψους 262
εκατομμυρίων ευρώ, ξεχωριστά και επιπλέον από ότι ήδη υπήρχε. Βεβαίως υπερισχύει
η αρχή της αναλογικότητας οπότε και το κάθε μέτρο λογικότατα θα είχε και την βαρύτητά
του. Με αυτό το σκεπτικό, δεν πρέπει σίγουρα να περιμένουμε να δωθούν 262 εκατ
ευρώ σαν πρόσθετη αμοιβή στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων σε αποστολή.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο ξετυλύχτηκε ένα
κουβάρι χειρισμών και ένας « Αριάδνειος μύτος» μέσα στον λαβύρινθο των Επιτελείων
και των Υπουργείων και που οδήγησε στην ΚΥΑ Φ.841/26674/Σ.4145/2023 – ΦΕΚ
1425/Β/9-3-2023. Δεν θα αναφερθώ στους χειρισμούς και στις στροφές του λαβυρίνθου,
για τα οποία έχει ήδη γίνει αναφορά σε δημοσιεύματα κυρίως στο διαδίκτυο και είναι
άκρως ενδιαφέροντα, αλλά θα εστιάσω στο αποτέλεσμα που «περιγράφεται» στην ΚΥΑ
και εάν αυτή τελικά ενισχύει οικονομικά τα πληρώματα των πολεμικών πλοίων σε
αποστολή, καθώς και στον τρόπο προβολής της.
Κατ’ αρχήν η ΚΥΑ δεν αφορά όπως φαίνεται και από τον τίτλο της, μόνο τα
πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή, αλλά επεκτείνεται και
σε όλο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων που εκτελεί «ειδική αποστολή».
Δεύτερον, στην παράγραφο 4 της ΚΥΑ, έχει τεθεί και το «ετήσιο όριο» ημερών
αποζημίωσης ανά κατηγορία δικαιούχων, ώστε η ετήσια δαπάνη να μην υπερβαίνει τα
25.000.000 ευρώ ετησίως. Δηλαδή αν γίνει μια κρίση και χρειαστεί τα πλοία μας να
ταξιδέψουν μερικές ημέρες παραπάνω τι θα γίνει;
Τρίτον, στην παράγραφο 5 της ΚΥΑ εξαιρούνται από το επίδομα αυτό το
προσωπικό που μετακινείται για εκτέλεση υπηρεσίας ή εκπαίδευση ή άσκηση ή σε
ειδικούς πλόες. Δηλαδή στην πραγματικότητα εξαιρείται το 80% περίπου των
περιπτώσεων που ένα πολεμικό πλοίο θα κληθεί να ταξιδέψει, «εφόσον στις
περιπτώσεις αυτές λαμβάνει ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας, πλήρη ή μειωμένη».
Η εν λόγω ΚΥΑ αντιμετωπίστηκε διθυραμβικά από μερίδα του τύπου και
προβλήθηκε ότι «αποκαθιστά μία αδικία ετών, επιβραβεύει όλα ανεξαιρέτως τα στελέχη
που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και δίνει κίνητρα για αύξηση της επάνδρωσης».
Επίσης ότι διερύνεται και καλύπτει όλο το προσωπικό και των τριών κλάδων και ότι δεν
περιέχει κάθετες διακρίσεις και οριζόντιες εξαιρέσεις. Για αυτόν τον λόγο, «το κονδύλι
του Υπουργείου Οικονομικών αυξήθηκε ετησίως στα 25 εκατομμύρια ευρώ από τα 19
εκατομμύρια που είχαν προβλεφθεί αρχικά για τον Στόλο»
Από τα παραπάνω καταλαβαίνω ότι τελικά από τα 5,5 δις για τα νέα μέτρα, μόνο
το 0,45% (25 εκατ) αφορά τις Ένοπλες Δυνάμεις, οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να
προβληθούν τα πληρώματα του Στόλου και οι ΕΔ ως ευνοημένα, μάλλον το αντίθετο θα
έλεγα. Επίσης ότι αυτό δεν είναι κάτι νέο αλλά σχεδόν στο σύνολό του (19 από τα 25
εκατ) προϋπήρχε πριν τα νέα μέτρα στήριξης και αυτό μόνο για τον Στόλο, όχι για το
σύνολο των ΕΔ. Τώρα με μικρή αύξηση αυτού του ποσού που πλέον θα περάσει από
το ΓΕΝ στο ΓΕΕΘΑ, επιχειρούν να καλύψουν τις ανάγκες όλων σχεδόν των ΕΔ που
κάνουν «ειδικές αποστολές. Επίσης όπως αναφέρεται σε πολλά δημοσιεύματα, αυτό το
ποσό αντιστοιχεί σε μιά ανεπαίσθητη και σχεδόν ασήμαντη και σκληρά φορολογούμενη
πλέον αύξηση για τα πληρώματα των πλοίων όταν αυτά ταξιδεύουν. Ακόμα, ότι αυτό θα
δίδεται υπό συνθήκες που εξαρτώνται από το είδος της αποστολής και την περιοχή της
αποστολής.
Στην ουσία δεν πρόκειται δηλαδή για νέα μέτρα στήριξης, αλλά όπως είναι η
σύνηθης τακτική της Κυβέρνησης, η προβολή των αρμοδίων ως από μηχανής θεών που
καταφέρνουν και ενισχύουν τους «υποτακτικούς τους» πολίτες, ενώ στην
πραγματικότητα τους μοιράζουν κατά περίπτωση μερικά ψιχουλάκια. Μετά το Fuel Pass
και τo Energy Pass, έρχονται να δώσουν το Operations Pass, χωρίς ουσιαστικά
αποτελέσματα και χωρίς να αντιμετωπίζουν στην πραγματικότητα τα μεγάλα
προβλήματα του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων. Στην ουσία παρά τα μεγάλα
λόγια δεν αντιμετωπίζεται το μεγάλο πρόβλημα (σύμφωνα με τα δημοσιεύματα) του
«μαζικού κύματος φυγής σε στελέχη περίπου 40 ετών» από το ΠΝ αλλά σε μερικές
περιπτώσεις αυτό ενισχύεται, όπως με τις απολύσεις των ΕΜΘ και το συνταξιοδοτικό
των ΕΠΟΠ.
Όπως έχει στο παραλθόν δηλώσει ο κος Μητσοτάκης, «Η Ελλάδα είναι μία χώρα
με καταπληκτική ποιότητα ζωής». Μόνο που αυτή η καταπληκτική ποιότητα αφορά
όπως όλα δείχνουν, μια πολύ μικρή μερίδα των πολιτών, του ευρύτερου οικογενειακού
περιβάλλοντος και των ημετέρων. Μια μερίδα που χειρίζεται και ευνοείται από την
στήριξη της ΕΕ για ανάπτυξη, μια μερίδα με σπουδές στο εξωτερικό και ιδιωτικές
μετακινήσεις, μακρυά από πλοία και τραίνα. Οι υπόλοιποι, όπως ανέφερε ο κος
Γεωργιάδης, έχουμε αφεθεί να «κάνουμε τον Σταυρό μας», ελπίζοντας δυστυχώς
κυριολεκτικά, να επιβιώσουμε και να δούμε την επόμενη ημέρα.
Για αυτήν την επόμενη ημέρα, το αβέβαιο αύριο, με τις ελπίδες και τους φόβους
του, πρέπει οι πολίτες πλέον να καταλάβουν ότι απαιτείται να συμμετέχουν ενεργά στα
κοινά, με τις νόμιμες εκδηλώσεις και δραστηριοποιήσεις τους και την ενεργή συμμετοχή
τους στις επερχόμενες εκλογές. Δεκαπέντε σχεδόν χρόνια τώρα, είδαμε και τις 50
αποχρώσεις των πολιτικών που ασελγούσαν πάνω στους πολίτες. Οι Άριστοι
αποδείχθηκαν Ά(χ)ρηστοι. Είναι πλέον καιρός να δώσουμε την ευκαιρία σε νέους
ανθρώπους, σε νέους σχηματισμούς που πρεσβεύουν την αγάπη για την πατρίδα και
για αυτόν τον λόγο το σύστημα τους κυνηγά και τους περιορίζει, φυσικά με εκλεισμό,
πρακτικά με τραμπουκισμό και φραστικά με αποκλεισμό.
Έχει έρθει ο καιρός για τις μεγάλες αποφάσεις και πρέπει να φανούμε και εμείς
αντάξιοι των παιδιών μας. Σας ευχαριστώ.
Μιχαήλ Παναγιωτόπουλος απόστρατος Ναύαρχος του ΠΝ