Στην Βουλή τοποθετείται αυτή την ώρα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπερασπιζόμενος τις δράσεις της κυβέρνησης για την Παιδεία.
Η σημερινή του παρουσία στην Ολομέλεια της Βουλής, όμως, όπου θα εισαχθεί το νομοσχέδιο Κεραμέως προσλαμβάνει νέο περιεχόμενο μετά τη χυδαιότητα του άλλοτε ισχυρού υπουργού Επικρατείας και νυν βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χριστόφορου Βερναρδάκη να εξομοιώσει την υπουργό Παιδείας με την υπόδικη για τη δολοφονία τουλάχιστον του ενός παιδιού της Ρούλα Πισπιρίγκου.
Σημεία της ομιλίας του πρωθυπουργού:
Η λειτουργία των πανεπιστημίων ως μοχλοί κοινωνικής κινητικότητας ήταν μια από τις δεσμεύσεις μας. Σήμερα το σύνολο των δράσεων μας γι αυτό το σκοπό ολοκληρώνεται. Το 8ο νομοθέτημα του Υπ Παιδείας συμπληρώνει το τόξο αλλαγών που είχαμε υποσχεθεί προεκλογικά. Από την διετή προσχολική αγωγή, στα σύγχρονα σχολεία και τις 16.000 προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού. Τα 120 πρότυπα και πειραματικά σχολεία που τυγχάνουν θετικής ανταπόκρισης από την κοινωνία και την εξειδικευμένη γνώση και σήμερα η προσπάθεια να οικοδομήσουμε σύγχρονα πανεπιστήμια.
Οι προτεραιότητες μας παραμένουν αδιαπραγμάτευτες. Πρόσβαση σε αναβαθμισμένη γνώση για όλα τα ελληνόπουλα. Ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω αλλά οι ίδιες δυνατότητες σε όλους τους ανθρώπους. Νοιάζομαι για τους νέους δεν σημαίνει ότι τους χαϊδεύω τα αφτιά για να τους στρέψω σε σχολές με ανύπαρκτο αύριο. Νοιάζομαι σημαίνει να οπλίζω τα μυαλά και τις δυνατότητες των νέων για να αρπάξουν τα ευκαιρίες του αύριο με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Σε διαφορετική περίπτωση οι ψεύτικες υποσχέσεις διαμορφώνουν ψεύτικο μέλλον. Διευρύνουμε την ισχύ του δημόσιου πανεπιστημίου ανοίγοντας δράσεις του στο διεθνές πεδίο.
Αυτές τις ρυθμίσεις τις κατήρτισε το Υπ Παιδείας όμως πιστεύω ότι τις έχει επιβάλλει η κοινωνία. Τις δικές της απαιτήσεις μεταφράσαμε σε άρθρα. Η απήχηση των περισσότερων άρθρων υπερβαίνει τα κομματικά όρια. Με μακρά διαβούλευση με πανεπιστημιακή κοινότητα στηρίζει τον κεντρικό πυρήνα του νομοσχεδίου. Και στην κοινή γνώμη όλες οι έρευνες καταδεικνύουν σχεδόν καθολική αποδοχή. Σε σχετική έρευνα ακόμα και ψηφοφόροι της αντιπολίτευσης χαιρετούν καινοτομίες που εισάγουμε. 3 στους 4 οπαδούς του ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν με εσωτερικό Εράσμους. 4 στους 5 με την καθιέρωση της πρακτικής άσκησης. Είναι η κατάλληλη πρωτοβουλία την κατάλληλη στιγμή και η αξ αντιπολίτευση ας ακούσει τις φωνές των φίλων της
Θα ήθελα να ξεχωρίσω την ευελιξία των προγραμμάτων που καταργούν τα πανεπιστημιακά στεγανά. Συμπράξεις: Δύο τμήματα ιστορίας και ανθρωπολογίας για παράδειγμα θα μπορούν να συμπράττουν και να δίνουν πτυχίο ιστορίας και ανθρωπολογίας. Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο συνεργάζεται ήδη με το Κολούμπια.
Τον ίδιο στόχο υπηρετεί και το εσωτερικό Erasmus που θα διαρκεί ένα εξάμηνο και οι ανταλλαγές φοιτητών θα μπορούν να γίνονται και σε τμήματα με μη συναφές αντικείμενο.
«Η φοίτηση δεν είναι μία μηχανή απονομής πτυχίων χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας»
«Μια κοπέλα 18 χρονών από την Αθήνα περνά στο τμήμα Ηλεκτρολόγων μηχανικών Ξάνθης. Εκεί μαθαίνει ότι το πανεπιστήμιο έχει κοινό πρόγραμμα με τμήμα παραγωγής και διοίκησης. Στο 3ο ‘ετος γράφεται εσωτερικό Erasmus και παρακολουθεί μαθήματα στο ΑΕΙ Κέρκυρας. Επιστρέφει και παίρνει πτυχίο της. Το πανεπιστήμιο της συνεργάζεται με γαλλικό ΑΕΙ και αποφασίζει να συνεχίσει μεταπτυχιακό Παρίσι. Και μετά 3ετές διδακτορικό και μισθοδοτείται. Καταθέτει το βιογραφικό της και στα 26 χρόνια προσλαμβάνεται σε επιχείρηση Ελλάδα γιατί είναι περιζήτητο στέλεχος.
Σας διηγήθηκα παράδειγμα μιας ιστορίας που δεν έχει συμβεί ακόμα όμως το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα φιλοδοξεί να το κάνει εικόνα τα επόμενα χρόνια. Και στην θέση της κοπέλας να είναι χιλιάδες νέοι που θα απολαμβάνουν τις υπηρεσίες των νέων πανεπιστημίων, των νέων οριζόντων. Απόκτηση γνώσης και βελτίωση πιθανότητας καλής επαγγελματικής αποκατάστασης σε αρμονία με ανάγκες αγοράς.
Εκφράζω την οργή μου για την άνανδρη επίθεση στο ρ/φ σταθμό Real. Η πολιτεία θα κάνει ότι χρειαστεί για να εντοπίσει τους δράστες και να λογοδοτήσουν στην δικαιοσύνη. Η ελευθερία του τύπου στην πατρίδα μας ούτε φιμώνεται ούτε περιορίζεται από τέτοιες τρομοκρατικές ενέργειες
Η συζήτηση στη Βουλή ξεκίνησε με σύγκρουση
Νωρίτερα, η κυρία Κεραμέως απαντώντας στις ενστάσεις, ανέφερε για το αυτοδιοίκητο: «Τα ΑΕΙ αποφασίζουν για τις δικές τους αποφάσεις με τα δικά τους όργανα. Το ποια θα είναι αυτά τα όργανα το αποφασίζει ο νομοθέτης, η Βουλή. Η θέσπιση κανόνων για ζητήματα οργάνωσης των πανεπιστημίων που περιλαμβάνει και τον τρόπο συγκρότησης των οργάνων ανήκει στην αρμοδιότητα της νομοθετικής εξουσίας. Ο νομοθέτης δεν δεσμεύεται καν ούτε υποχρεούται να ακολουθήσει συγκεκριμένο πρότυπο, διαθέτει όμως ευρύτατα περιθώρια εξουσίας για να οργανώσει όλο το πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων».