Αρχική Ελλαδα Στο 3,5% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – Ανατιμήσεις 8,9% στα τρόφιμα

Στο 3,5% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – Ανατιμήσεις 8,9% στα τρόφιμα

Από antwnio

Νέα άνοδο εμφάνισε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο, με τις πιέσεις να συνεχίζονται έντονες κυρίως στα τρόφιμα.

Ειδικότερα, όπως ενημέρωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Δεκέμβριο εμφάνισε αύξηση με ρυθμό 3,5% ετησίως από το 3% του περασμένου μήνα.

Σε μηνιαίο επίπεδο, στη σύγκριση Δεκεμβρίου – Νοεμβρίου ο Γενικός ΔΤΚ εμφάνισε μείωση κατά 0,1%, μετά τη μείωση κατά 0,4% του Νοεμβρίου.

Σε εναρμονισμένα με τα ευρωπαϊκά μέτρα, ο ΔΤΚ αυξήθηκε κατά 3,7% ετησίως και κατά 0,1% σε επίπεδο μήνα.

Όπως προαναφέρθηκε, η κατηγορία Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά είχε τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην ετήσια αύξηση του δείκτη με ανατιμήσεις συνολικά 8,9%.

Ενδεικτικά, η τιμή του ελαιόλαδου ήταν αυξημένη κατά 58,5% από πέρυσι, τα φρούτα κατά 15%, τα λαχανικά κατά 14% και η υποκατηγορία Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων κατά 12,6%.

Σημαντικές ήταν οι πληθωριστικές πιέσεις επίσης από την Υγεία με +5,5% ετησίως και τα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια με +5,9%.

Από την άλλη, οι τιμές του φυσικού αερίου εμφάνισαν κατακόρυφη πτώση κατά 52,9%, αλλά του πετρελαίου θέρμανσης ήταν αυξημένες κατά 13,7%.

Σε επίπεδο μήνα, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν στα νωπά λαχανικά κατά 5,7% τον Δεκέμβριο σε σύγκριση με τον Νοέμβριο και στο ελαιόλαδο με +4,7%, ενώ οι τιμές για τη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο μειώθηκαν κατά 6,9% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 5,5%.

Πιο αναλυτικά, στις επιμέρους συνιστώσες του δείκτη σε ετήσιο επίπεδο η αύξηση του ΔΤΚ προήλθε από:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

– 8,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

– 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

– 2,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

– 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα, διακοσμητικά είδη και άλλα καλύμματα δαπέδου, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

– 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

– 0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.

– 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.

– 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

– 5,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

–  1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση των δεικτών κατά:

– 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

– 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σε μηνιαίο επίπεδο, η πτώση κατά 0,1% προήλθε από:

1.Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

– 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

– 0,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

– 1,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

– 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

– 0,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, νωπά φρούτα, κατεψυγμένα λαχανικά, καφέ.

– 1,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

– 0,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

– 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

– 0,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία , ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

πηγή capital.gr

Διαβάστε επίσης