Το γέμισμα του ρεζερβουάρ γίνεται όλο και πιο δαπανηρό ημέρα με την ημέρα σε όλες τις περιοχές της χώρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή της βενζίνης έχει ανέβει πανελλαδικά στα 1,942 ευρώ (τιμή 11 Απριλίου) ανά λίτρο όταν πριν από 11 μέρες την 1η του μηνός ήταν στα 1,916 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα έχει ακριβύνει 0,026 ευρώ ανά λίτρο. Η άνοδος της βενζίνης αποδίδεται στην αύξηση της χρηματιστηριακής τιμής της βενζίνης στη Μεσόγειο, η οποία το τελευταίο διάστημα ακολουθεί ανοδική πορεία.
Ολο και περισσότερες περιοχές προστίθενται στη λίστα με εκείνες όπου η βενζίνη πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Και η έξοδος των εκδρομέων για τις μέρες του Πάσχα θα κοστίσει πανάκριβα… Ηδη η μέση τιμή στις Κυκλάδες είναι στα 2,178 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 2,086 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,031 ευρώ, στην Κεφαλονιά στα 2,028 ευρώ και στη Λευκάδα στα 2,023 ευρώ ανά λίτρο. Και σε άλλες περιοχές η μέση τιμή της αμόλυβδης πλησιάζει τα 2 ευρώ: Ρέθυμνο και Φωκίδα (1,997 ευρώ ανά λίτρο), Ηράκλειο (1,985 ευρώ ανά λίτρο), Κέρκυρα (1,981 ευρώ), Χανιά (1,979 ευρώ ανά λίτρο), Αιτωλοακαρνανία (1,978 ευρώ) κ.ο.κ.
Πάντως, πέραν της αύξησης αυτής, κοινή διαπίστωση των οδηγών αλλά και όπως τονίζουν παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς είναι πως οι τιμές λιανικής της αμόλυβδης διαφέρουν απειροελάχιστα… από πρατήριο σε πρατήριο.
Με μία απλή διαδρομή σε μία λεωφόρο ή στις γειτονιές ενός δήμου, ένας οδηγός Ι.Χ. εύκολα αντιλαμβάνεται πως εδώ και περίπου έναν χρόνο οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης όχι απλά είναι ακριβές αλλά σχεδόν καρμπόν… Αρκετές φορές, μάλιστα, δεν διαφέρουν από πρατήριο σε πρατήριο κι ας έχουν διαφορετικό σήμα εταιρείας εμπορίας.
Ενα απλό παράδειγμα που αντλήσαμε από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων είναι στη Λ. Μεσογείων σε Χαλάνδρι και Αγία Παρασκευή τέσσερα πρατήρια τριών εταιρειών έχουν την ίδια τιμή.
Σε άλλες περιπτώσεις οι τιμές απέχουν μεταξύ τους μόλις ένα λεπτό του ευρώ, με αποτέλεσμα οι οδηγοί Ι.Χ. να μη διαπιστώνουν ουσιώδεις διαφορές στις τιμές.
Οπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς καυσίμων, η εξήγηση δίνεται στο πλαφόν που έχει επιβάλει η κυβέρνηση από τον περσινό Μάρτιο στα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων.
Με βάση τη νομοθετική ρύθμιση δεν μπορεί το περιθώριο να υπερβαίνει εκείνο του Αυγούστου του 2021.
Το αποτέλεσμα είναι να μην είναι δυνατόν η αγορά να προχωρήσει σε διαφοροποίηση των τιμών ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. Τα ίδια στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι πρόσφατα, πριν από λίγες μέρες, το πλαφόν παρατάθηκε. Η ισχύς του στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, υπογραμμίζουν.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, τόσο οι εταιρείες όσο και οι πρατηριούχοι δεν μπορούν να μη μετακυλίσουν τις αυξομειώσεις, αφού υπάρχει ο κίνδυνος παραβίασης του περιθωρίου κέρδους.
Ωστόσο, με το ανώτατο όριο που έχει τεθεί είναι επίσης και δύσκολο να κάνουν προσφορές και να ρίξουν τις τιμές, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει η αγορά. Οι εκτιμήσεις του πετρελαϊκού κλάδου αναφέρουν πως η άνοδος της τιμής της βενζίνης θα συνεχιστεί. Οσο οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου αλλά και οι χρηματιστηριακές τιμές της βενζίνης στη Μεσόγειο ακολουθούν την αυξητική τροχιά, τόσο θα ακριβαίνει και η αμόλυβδη.