Στο δρόμο βγαίνουν οι αγρότες στη Βόρεια Ελλάδα, τη Θεσσαλία και σε άλλες περιοχές της χώρας διαμαρτυρόμενοι για την τεράστια αύξηση του κόστους παραγωγής.
Μετά από από τις συσκέψεις που πραγματοποίησαν τις προηγούμενες ημέρες οι κατά τόπους αγροτικοί σύλλογοι, αλλά και μετά την απόφαση που πήρε το Σάββατο 8/10 η Πανελλαδική Επιτροπή Μπλόκων, τα πρώτα τρακτέρ και αγροτικά θα βγουν στους δρόμους την Τρίτη 11/10, ενώ θα υπάρξει κινητοποίηση το Σάββατο 22 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη στα εγκαίνια της Agrotica.
Οι αγρότες της Ημαθίας θα συγκεντρωθούν την Τρίτη 11/10 στον κόμβο της Κουλούρας. Ο Πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Βέροιας Τάσος Χαλκίδης αναφέρει στη Voria.gr ότι η κινητοποίηση είναι μια πρώτη αντίδραση του αγροτικού κόσμου ο οποίος, όπως λέει, έχει γονατίσει τόσο από την τρομακτική αύξηση του κόστους παραγωγής όσο και από την απουσία μέτρων που θα μπορέσουν να περιορίσουν τις επιπτώσεις της κρίσης και θα στηρίξουν τον πρωτογενή τομέα. «Έχουμε ένα σωρό προβλήματα και εισπράττουμε μια τεράστια αδιαφορία», επισημαίνει ο κ. Χαλκίδης. Την ίδια ημέρα θα υπάρξουν συγκεντρώσεις στη Νάουσα, στην Κρύα Βρύση της Πέλλας, στις Σέρρες, στην Καστοριά, στη Φλώρινα, στο Αμύνταιο, στον Τύρναβο και σε άλλες περιοχές.
Το μέλος της γραμματείας της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων Ρίζος Μαρούδας σημειώνει στη Voria.gr ότι η κατάσταση έχει γίνει απελπιστική για γεωργούς και κτηνοτρόφους. «Την ίδια ώρα που το κόστος παραγωγής έχει εκτοξευτεί οι τιμές στα οπωροκηπευτικά και σε άλλες αγροτικά προϊόντα έχουν πέσει στο μισό. Πλέον τίθεται ζήτημα επιβίωσης του αγροτικού κόσμου», υπογραμμίζει.
Αγρότες και κτηνοτρόφοι έχουν να αντιμετωπίσουν την τεράστια αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης που έχει φτάσει για πρώτη φορά στα χρονικά στα επίπεδα της βενζίνης, καθιστώντας ασύμφορ,ες τις μετακινήσεις των αγροτικών μηχανημάτων.
Ο Γιώργος Μπότας, παραγωγός Ρυζιού και Γραμματέας του Β’ Αγροτικού Συνεταιρισμού Ρυζιού στη Χαλάστρα, σημειώνει στη Voria.gr ότι πριν ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία το βαρέλι στις διεθνείς αγορές είχε 85 δολάρια και η τιμή στην αντλία ήταν 1,30-1,40. Αυτήν την περίοδο, όπως λέει, το βαρέλι έχει ανέβει περίπου στα 90 δολάρια, μια αύξηση της τάξεως μόλις των 5 δολαρίων, ωστόσο η τιμή στην αντλία στο 1,95. «Μπορεί κάποιος υπεύθυνος να βγει και να μας εξηγήσει πώς προκύπτει αυτή η αύξηση; Είναι παρανοϊκό αυτό που συμβαίνει. Με την κατάργηση της επιδότησης στην αντλία το πετρέλαιο έγινε ακριβότερο από την τιμή της αμόλυβδης. Δεν υπάρχει κάποιος να παρέμβει;» διερωτάται.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι ακόμη και το μέτρο για την επιστροφή πετρελαίου σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζει τις πραγματικές αυξήσεις.
Εκτός από την αύξηση του πετρελαίου οι παραγωγοί έχουν να αντιμετωπίσουν την εκτόξευση στις τιμές των λιπασμάτων και των αγροεφοδίων που έχουν αυξηθεί κατά 150%. Οι αγρότες επίσης ανησυχούν για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί οι τιμές θα αυξηθούν περαιτέρω και, δεύτερον, γιατί υπάρχει η πιθανότητα ελλείψεων στην αγορά καθώς λόγω της ανόδου της τιμής του φυσικού αερίου οι βιομηχανίες λιπασμάτων και εφοδίων στην Ευρώπη αναμένεται να περιορίσουν την παραγωγής τους.
Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί η μεγάλη αύξηση στην ηλεκτρική ενέργεια αλλά και στις ζωοτροφές, με τους κτηνοτρόφους να αδυνατούν πλέον να αντεπεξέλθουν στο κόστος παραγωγής και να οδηγούν τα κοπάδια στη σφαγή, με ορατό τον κίνδυνο μείωσης του ζωικού κεφαλαίου της χώρας.
Μεταξύ άλλων οι αγρότες διεκδικούν:
• Μείωση του κόστους παραγωγής, αφορολόγητο πετρέλαιο, κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, επιδότηση αγροεφοδίων και ζωοτροφών καθώς και κατάργηση του ΦΠΑ σε αυτά και στα είδη πρώτης ανάγκης για όλους.
• Αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ ώστε να ασφαλίζει και να αποζημιώνει στο 100% την παραγωγή και το κεφάλαιο από όλους τους φυσικούς κινδύνους και νόσους. Να καταβληθούν άμεσα οι αποζημιώσεις που δεν έχουν δοθεί.
• Κατώτερες εγγυημένες τιμές που να καλύπτουν το κόστος παραγωγής και να αφήνουν βιώσιμο εισόδημα στους αγρότες.
• Καμιά διακοπή ρεύματος σε σπίτια και γεωτρήσεις.