“Πόλις Πατρέων ευφραίνεται, εν Κυρίω, σήμερον”. Με αυτά τα λόγια χαιρέτησε τα πλήθη των Προσκυνητών του Αγίου Ανδρέα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος, στο τέλος της Πολυαρχιερατικής Θείας Λειτουργίας, η οποία τελέσθηκε στον Νέο, περικαλλή Ιερό Ναό του Αποστόλου Ανδρέου.
Την Κυβέρνηση, εκπροσώπησε ο Υφυπουργός Εξωτερικών, κ. Ανδρέας Κατσανιώτης. ενώ συμμετείχαν όλες οι Πολιτικές, Στρατιωτικές Αρχές, και των Σωμάτων Ασφαλείας και Εκπρόσωποι όλων των Αρχών και Φορέωντης πόλης.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε Δοξολογία και λιτανεύθηκαν στην πόλη, η Τιμία Κάρα και η ιερά Εικονα του Αποστόλου Ανδρέου. Η συμμετοχή του κόσμου ήτο αθρόα και άκρως συγκινητική.
Πολυαρχιερατικό συλλείτουργο
Της πρωινής Πολυαρχιερατικής Πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας προέστη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος κήρυξε τον θείο λόγο, προσφέροντας πνευματική τροφή και ευφραίνοντας τας καρδίας εν Κυρίω, μέσα από την λύρα της θεολογικής του γλώσσης.
Ο Σεβασμιώτατος ομιλητής τόνισε ότι δοξάζουμε τον Θεό ο Οποίος πάλι μας αξίωσε να εορτασουμε τον άγιο Απόστολο Ανδρέα, τον Πρωτόκλητο, σε αυτόν τον μεγαλόπρεπο Ναό, όπου υπάρχουν τα ιερά θησαυρίσματα, ο τάφος του, μέλη του σώματός του, η αγία κάρα του και ο Σταυρός του Μαρτυρίου του, ύστερα από προσκληση του φιλόθεου και φιλάγιου Μητροπολίτου Πατρων κ. Χρυσοστομου.
Η προσέλευση του λαού με τα μυστικά αιτήματά του δείχνει την δίψα της αθανασίας. Ο Θεός είναι κατά φύσιν αθάνατος και ο άνθρωπος κατά Χάριν αθάνατος, ποθεί την αιώνια ζωή, είναι ένα θεοδιψασμένο ον. Αυτό μας δείχνει ο άγιος Απόστολος Ανδρέας.
Η δίψα της αθανασίας φαίνεται από την επιθυμία να ζήση ο άνθρωπος πολλά χρόνια, από τις εορταστικές εκδηλώσεις, από τα έργα τέχνης, από την δημιουργία οικοδομημάτων, από την συγγραφή βιβλίων.
Υπάρχουν τέσσερα είδη αθανασίας, όπως το γράφει και ο άγιος Σωφρόνιος ο Αγιορείτης, δηλαδή η υλιστική αθανασία, ότι τα άτομα είναι αμετάβλητα, η ιστορική αθανασία, κατά την οποία ο άνθρωπος ζει στην μνήμη των γενεών στους αιώνες, η πανθεϊστική αθανασία, που δέχεται ότι ο κόσμος προέρχεται από κάποια απόλυτη πηγή και πρέπει να επιστρέψει και να αφανισθή μέσα σε αυτήν, και η κατά Χριστόν αθανασία, η αιώνια ζωή εν Χριστώ.
Αυτή η κατά Χριστόν αθανασία έχει νόημα και είναι αληθινή. Ζούμε σε μια κοινωνία που τα πάντα μας δημιουργούν ασφυξία, επειδη ποθούμε την αιώνια ζωή, αλλά έχουμε το θνητό και παθητό σώμα. Ο όσιος Ιουστίνος ο νέος (Πόποβιτς) λέγει ότι ο άνθρωπος χωρίς Χριστό «είναι ζευγμένος εις τον ζυγόν του χρόνου και του χώρου», αισθάνεται «μια παράξενη φιλοξενία σε αυτόν τον κόσμον» και ζη ως «μελλοθάνατος χωρίς ελπίδα», είναι «σαν μια πυγολαμπίδα μέσα στην νύκτα» και «η επίγεια ζωή του είναι μια αδιάκοπη πάλη με τον θάνατο».
Οι άγιοι, όπως ο άγιος Ανδρέας, μας δίδαξε ότι ο Χριστός αναστήθηκε εκ νεκρών και ζει στους αιώνες. Αυτός είναι η αιώνια ζωή και με τον Χριστό εν τη Εκκλησία μπορούμε να ικανοποιήσουμε την δίψα της αθανασίας και της αιώνιας ζωής. Ζώντας μέσα στην Εκκλησία, όπως το δείχνει ο άγιος Απόστολος Ανδρέας, μπορούμε να μείνουμε στην μνήμη των ανθρώπων, αλλά κυρίως στην μνήμη του Θεού και της Εκκλησίας…».
Συλλειτούργησαν οι Μητροπολίτες: Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, Ηλείας κ. Αθνάσιος, Ιερισσού Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος, Κινσάσας κ. Θεοδόσιος, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερώνυμος, Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρος, Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι Κερνίτσης κ. Χρύσανθος και Τεγέας κ. Θεόκλητος, καθώς και ο οικείος Ποιμενάρχης, Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος.