Από το Σάββατο 30 Νοεμβρίου ολοκληρώνεται το Μετρό Θεσσαλονίκης, ως προς τη βασική του γραμμή, μετά από 21 χρόνια, από το Σεπτέμβριο του 2003 δηλαδή που αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το Μετρό ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα χαρακτηριστικά του βασικού δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη είναι τα εξής:
- 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα
- 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό
- συστήματα αυτόματων θυρών επί των των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία. Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Μετά την ολιγοήμερη περίοδο δωρεάν μετακινήσεων, η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο Μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει έξι βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών. Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η συχνότητα θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Την Παρασκευή και το Σάββατο, το Μετρό θα λειτουργεί μέχρι τις 02.00 ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο Μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων θα μπορούν να επιβιβάζονται μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα ειδικά καλάθια που διατίθενται στο εμπόριο. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς και τους συρμούς του Μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφών και ποτών καθώς δεν θα υπάρχουν καλάθια απορριμμάτων για λόγους ασφαλείας.
Οι Θεσσαλονικείς υποδέχονται την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό και μιλούν στην κάμερα της ΕΡΤ3: